We hebben het allemaal steeds drukker. Onze standaard-reactie op ‘hoe gaat het’ is vaak zelfs ‘drukdrukdruk’. Heb je het te vaak, te veel of te lang te druk, dan kan dat leiden tot werkstress. Ook al lees je er over in het nieuws en ken je de consequenties, toch negeren mensen vaak de signalen. Vaak doen zij er zelfs een schepje bovenop! Op de lange termijn gaat dit echter niet. Stop je niet zelf, dan word je uiteindelijk gedwongen te stoppen met burn-out, uitval of ernstige gezondheidsklachten tot gevolg. Ook bij jonge mensen zien we dit steeds vaker voorkomen.
Zelf deed ik in mijn werk als jonge consultant mijn eerste ervaringen op met werkdruk en werkstress. Ook ik liep langer door dan goed voor me was. Achteraf snap ik wel waarom.
Dat éne moment heeft me uiteindelijk geholpen erger te voorkomen. In alle werkstress voelde ik me klem gezet. Niet zozeer door de werkdruk op zichzelf, maar veel meer door de druk die ik mezelf oplegde. Het lijntje tussen gedreven en te veel was flinterdun. Ik kon en wilde niet aan de bel trekken. En dus moest ik doorgaan…
Inmiddels ben ik vijftien jaar verder en heb meer zicht op hoe ik me persoonlijk verhoud tot werkdruk en werkstress. Daarnaast heb ik als arbeids- en organisatiedeskundige ook professionele bagage opgedaan op dit thema. Kort gezegd, zie ik een viertal aangrijpingspunten: de vier R’en tegen werkstress.
De eerste drie R’en zijn Rust, Reflectie (in plaats van Reinheid) en Regelmaat. Ik weet inmiddels, dat ik écht beter werk wanneer ik voldoende slaap, regelmatig pauzeer, af en toe op sta van mijn werkplek en de tijd neem voor een lunch of korte wandeling. Dat helpt me letterlijk afstand nemen, terug te schakelen en te voorkomen dat ik mezelf voorbij ren. Ik ervaar dan bewuster hoe het met me gaat, wat ik kan accepteren of moet veranderen.
Had ik dat toen maar geweten… En dat geldt uiteraard niet alleen voor mij. Ben je jezelf als medewerker meer bewust van je situatie en hoe je je daarin voelt? Dan kun je daarover gemakkelijker in gesprek met anderen en actie ondernemen.
Vervolgens kan de organisatie het effect van deze drie R’en versterken met een vierde R. Dit is de R van Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Een instrument dat de organisatie niet alleen helpt om werkdruk en werkstress op te sporen, maar ook om in dialoog te gaan over de huidige werksetting, drempels te verlagen en oplossingen te vinden om erger te voorkomen.
Een arbeids- en organisatiedeskundige kan de organisatie daarbij helpen. In mijn situatie had de organisatie haar consultants bijvoorbeeld beter kunnen informeren over de risico’s van zo’n uitdagende werksetting. Over signalen waaraan ze konden merken dat het tijd was voor een gesprek of een stapje terug. Of meer kunnen werken aan het leren van elkaar, ontspanning of de taakeisen.
Ik ben ervan overtuigd dat een organisatie die echt werk maakt van werkstress en haar R&IE, de ontwikkeling van haar medewerkers op dit thema een boost geeft. Zodat je je eerder bewust bent, gas terugneemt en je resterende energie sámen met collega’s en organisatie kan bundelen om te werken aan een alternatieve, gezonde werksituatie waarin geen ruimte meer is voor té drukdrukdruk.
Kim van Gils is gecertificeerd arbeid & organisatiedeskundige.